• Speeltijd

    Zo 16 feb 2020 ⋅ 15:30
    Nieuwe Kerk

    Prijzen

    v.a. € 25,00
    KaartsoortPrijs
    Toprang
    Normaal € 32,00
    Uitpas € 29,50
    1e Rang
    Normaal € 29,00
    Uitpas € 26,50
    2e Rang
    Normaal € 25,00
    Uitpas € 22,50
    Jongeren tot 27 jaar € 10,00
    Koninklijk Conservatorium student € 10,00

Februari Festival – Beethoven
Een schepper van onsterfelijke werken

Beethovens werken vallen op door hun originele vorm, een emotioneel sterk geladen inhoud, een verbluffende muzikale variatie en inspiratie, erg ongebruikelijke harmonieën en een spirituele dimensie. Dompel je nog eenmaal onder in Beethovens zielenroerselen.

Beethoven: Fuga WoO 31 | Uit: Fünf Stücke für Flötenuhr WoO 33n r. 3: Allegro | Grenadiermarsch für Flötenuhr WoO 29

Peter Stamm:
15 Bagatellen - Nederlandse première
Beethoven:
leideren; An die Hoffnung,  Die laute Klage, Andenken, Lied aus der Ferne, Resignation | Andante favori WoO 57 | Septet op. 20

Silvia Careddu, fluit | Jörg Schneider, hobo | Alexander Glücksmann, klarinet | Christoph Knitt, fagot | Fritz Pahlmann, hoorn | Ishay Shaer, piano | Stephanie Desjardins, sopraan | Peter Nilsson, piano | Antje Weithaas, viool | Isabelle van Keulen, altviool | Gideon den Herder, cello |Pierre-Emmanuel de Maistre, contrabas

 

Beethoven: Fuga voor orgel
Dit enige werk dat Beethoven ooit voor orgel in 1783 (!) schreef mag natuurlijk niet ontbreken op het Februari Festival. Het is duidelijk een studie uit de tijd dat hij de werken van de grote Bach dagelijks op zijn lessenaar had.

Peter Stamm - 15 bagatellen voor blaaskwintet
Voor blaaskwintet werd er in het verleden heel veel geschreven. Peter Stamm zag dat het enthousiasme iets afnam en besloot zich daarvoor lenende composities dan maar te bewerken. Zo deed hij dat ook met een reeks Bagatellen voor pianosolo van Beethoven. Hij koos er 15 uit verschillende opusnummers, stuk voor stuk kleinoden die ook in de originele versie helaas maar al te weinig worden gespeeld.

Beethoven: Liederen - o.a. Adelaide
“Beethoven würde unsterblich bleiben, hätte er auch sonst keine einzige Note geschrieben“, zo schreef in 1797 de Allgemeine Musikalische Anzeiger. Ook nu nog wordt Adelaide als één van de meeste geliefde liederen van Beethoven beschouwd. Hijzelf was daar niet zo zeker van gezien de schuchterheid waarmee hij het werk pas drie jaar later dichter Matthisson toezond. Deze echter was echter laaiend enthousiast en maakte dat in lyrische bewoordingen duidelijk met een uitgebreide notitie in de partituur.

Beethoven: Andante favori
Oorspronkelijk was dit andante bedoeld als het tweede deel van de Waldsteinsonate. Er wordt gezegd dat een vriend van Beethoven de componist zei dat die sonate toch al ‘zo lang’ was en dus best dat langzame deel kon missen. Beethoven luisterde naar dit advies en herschreef de sonate. Het oorspronkelijke andante bleek echter erg populair en Beethoven zelf gaf het daarom de bijnaam ‘favori’.

Beethoven: Septet op. 20
“Das ist meine ‘Schöpfung’”, zou Beethoven zijn leraar Joseph Haydn hebben toegevoegd nadat het septet op 2 april 1800 in Wenen in première was gegaan. Eigenlijk is dit schitterende werk niets anders als Beethoven ‘Nulde‘, een voorstudie voor de 1e symfonie. In de partituur staat geschreven “Der Kaiserin Maria Theresia gewidmet”. Ook om die reden was het septet erg populair en werd veelvuldig zowel in de originele versie als in allerlei bewerkingen uitgevoerd.

 


 

Bekijk alle reacties

DEZE VOORSTELLING DOORSTUREN

Kalender

Februari 2020
ma di wo do vr za zo
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Genres

Cookies

Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo prettig mogelijk te maken. We onthouden o.a. uw persoonlijke instellingen en gebruiken Google Analytics om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Lees meer >

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.